

O CBSN

MORE

WATCH LIVE
INJURED VETERANS HIT WITH
INSURANCE PREMIUMS



Hollywood

The big screen makes these actors look taller than they are.



WASHINGTON POST / April 18, 2011, 12:12 AM

Livingly Photo Gallery

WikiLeaks: U.S. secretly backed Syria opposition



A Syrian pro-government protester shouts slogans during a protest following Friday prayers outside the Omayyad Mosque in Damascus, Syria, Friday, April 15, 2011. / AP PHOTO/MUZAFFAR SALMAN

f Share / ♥ Tweet / © Reddit / F Flipboard / @ Email

This story was written by Washington Post staff writer Craig Whitlock. The State Department has secretly financed Syrian political opposition groups and related projects, including a satellite TV channel that beams anti-government programming into the country, according to previously undisclosed diplomatic cables.

The London-based satellite channel, Barada TV, began broadcasting in April 2009 but has ramped up operations to cover the mass protests in Syria as part of a long-standing campaign to overthrow the country's autocratic leader, Bashar al-Assad. Human rights groups say scores of people have been killed by Assad's security forces since the demonstrations began March 18; Syria has blamed the violence on "armed gangs."

Barada TV is closely affiliated with the Movement for Justice and Development, a London-based network of Syrian exiles. Classified U.S. diplomatic cables show that the State Department has funneled as much as \$6 million to the group since 2006 to operate the satellite channel and finance other activities inside Syria. The channel is named after the Barada River, which courses through the heart of Damascus, the Syrian capital.

Complete coverage: Anger in the Arab World

The U.S. money for Syrian opposition figures began flowing under President George W. Bush after he effectively froze political ties with Damascus in 2005. The financial backing has continued under President Obama, even as his





administration sought to rebuild relations with Assad. In January, the White House posted an ambassador to Damascus for the first time in six years.

The cables, provided by the anti-secrecy Web site WikiLeaks, show that U.S. Embassy officials in Damascus became worried in 2009 when they learned that Syrian intelligence agents were raising questions about U.S. programs. Some embassy officials suggested that the State Department reconsider its involvement, arguing that it could put the Obama administration's rapprochement with Damascus at risk.

Syrian authorities "would undoubtedly view any U.S. funds going to illegal political groups as tantamount to supporting regime change," read an April 2009 cable signed by the top-ranking U.S. diplomat in Damascus at the time. "A reassessment of current U.S.-sponsored programming that supports anti-[government] factions, both inside and outside Syria, may prove productive," the cable said.

It is unclear whether the State Department is still funding Syrian opposition groups, but the cables indicate money was set aside at least through September 2010. While some of that money has also supported programs and dissidents inside Syria, The Washington Post is withholding certain names and program details at the request of the State Department, which said disclosure could endanger the recipients' personal safety.

Syria, a police state, has been ruled by Assad since 2000, when he took power after his father's death. Although the White House has condemned the killing of protesters in Syria, it has not explicitly called for his ouster.

The State Department declined to comment on the authenticity of the cables or answer questions about its funding of Barada TV.

Tamara Wittes, a deputy assistant secretary of state who oversees the democracy and human rights portfolio in the Bureau of Near Eastern Affairs, said the State Department does not endorse political parties or movements.

"We back a set of principles," she said. "There are a lot of organizations in Syria and other countries that are seeking changes from their government. That's an agenda that we believe in and we're going to support."

The State Department often funds programs around the world that promote democratic ideals and human rights, but it usually draws the line at giving money to political opposition groups.

In February 2006, when relations with Damascus were at a nadir, the Bush administration announced that it would award \$5 million in grants to "accelerate the work of reformers in Syria."

But no dissidents inside Syria were willing to take the money, for fear it would lead to their arrest or execution for treason, according to a 2006 cable from the U.S. Embassy, which reported that "no bona fide opposition member will be courageous enough to accept funding."

Around the same time, Syrian exiles in Europe founded the Movement for Justice and Development. The group, which is banned in Syria, openly advocates for Assad's removal. U.S. cables describe its leaders as "liberal, moderate Islamists" who are former members of the Muslim Brotherhood.

Barada TV

It is unclear when the group began to receive U.S. funds, but cables show U.S. officials in 2007 raised the idea of helping to start an anti-Assad satellite channel.

People involved with the group and with Barada TV, however, would not acknowledge taking money from the U.S. government.

"I'm not aware of anything like that," Malik al-Abdeh, Barada TV's news director, said in a brief telephone interview from London.

Abdeh said the channel receives money from "independent Syrian businessmen" whom he declined to name. He also said there was no connection between Barada

Paid content by Charles Schwab

The Longer You Save, the More Investing Fees Matter

Fees and investing costs may seem small, but over time they can seriously erode your nest egg.

Watch CBSN Live



The European Union is enforcing tariffs on U.S. goods worth billions of dollars



A school worker who devotes her free time to cooking and distributing meals for the homeless gets the surprise of her life



What is the future of immigration policy?



Shooting of unarmed black teen Antwon Rose by Pittsburgh police sparks protests this week



FBI warns of reported increased in-flight sexual assault on airlines between

Latest From "60 Minutes"



Ex-DEA agent: Opioid crisis fueled by drug industry and Congress



The long, unconventional career of Donald Sutherland



North Korea Summit: What's at stake?



The Trump campaign's secret weapon



French artist JR's larger than life images



Kabul under siege while America's longest war rages on



Feeding Puerto Rico



"The Greek Freak"



Soldiers dispute "friendly fire" report

Raising rhino like cattle

TV and the Movement for Justice and Development, although he confirmed that he serves on the political group's board. The board is chaired by his brother, Anas.



"If your purpose is to smear Barada TV, I don't want to continue this conversation," Malik al-Abdeh said. "That's all I'm going to give you."

Other dissidents said that Barada TV has a growing audience in Syria but that its viewer share is tiny compared with other independent satellite news channels such as al-Jazeera and BBC Arabic. Although Barada TV broadcasts 24 hours a day, many of its programs are reruns. Some of the mainstay shows are "Towards Change," a panel discussion about current events, and "First Step," a program produced by a Syrian dissident group based in the United States.

Ausama Monajed, another Syrian exile in London, said he used to work as a producer for Barada TV and as media relations director for the Movement for Justice and Development but has not been "active" in either job for about a year. He said he now devotes all his energy to the Syrian revolutionary movement, distributing videos and protest updates to journalists.

He said he "could not confirm" any U.S. government support for the satellite channel, because he was not involved with its finances. "I didn't receive a penny myself," he said.

Several U.S. diplomatic cables from the embassy in Damascus reveal that the Syrian exiles received money from a State Department program called the Middle East Partnership Initiative. According to the cables, the State Department funneled money to the exile group via the Democracy Council, a Los Angelesbased nonprofit. According to its Web site, the council sponsors projects in the Middle East, Asia and Latin America to promote the "fundamental elements of stable societies."

The council's founder and president, James Prince, is a former congressional staff member and investment adviser for PricewaterhouseCoopers. Reached by telephone, Prince acknowledged that the council administers a grant from the Middle East Partnership Initiative but said that it was not "Syria-specific."

Prince said he was "familiar with" Barada TV and the Syrian exile group in London, but he declined to comment further, saying he did not have approval from his board of directors. "We don't really talk about anything like that," he said.

The April 2009 cable from the U.S. Embassy in Damascus states that the Democracy Council received \$6.3 million from the State Department to run a Syria-related program called the "Civil Society Strengthening Initiative." That program is described as "a discrete collaborative effort between the Democracy Council and local partners" to produce, among other things, "various broadcast concepts." Other cables make clear that one of those concepts was Barada TV.

U.S. allocations

Edgar Vasquez, a State Department spokesman, said the Middle East Partnership Initiative has allocated \$7.5 million for Syrian programs since 2005. A cable from the embassy in Damascus, however, pegged a much higher total -- about \$12 million -- between 2005 and 2010.

The cables report persistent fears among U.S. diplomats that Syrian state security agents had uncovered the money trail from Washington.

A September 2009 cable reported that Syrian agents had interrogated a number of people about "MEPI operations in particular," a reference to the Middle East Partnership Initiative.

"It is unclear to what extent [Syrian] intelligence services understand how USG money enters Syria and through which proxy organizations," the cable stated, referring to funding from the U.S. government. "What is clear, however, is that security agents are increasingly focused on this issue."

U.S. diplomats also warned that Syrian agents may have "penetrated" the Movement for Justice and Development by intercepting its communications.

A June 2009 cable listed the concerns under the heading "MJD: A Leaky Boat?" It reported that the group was "seeking to expand its base in Syria" but had been



play VIDEO
The real story behind a viral photo taken at the border

Latest From CBS News	
	Missing soldier found dead after intense manhunt, police say
	Paul Manafort's attorneys ask judge to bar any mentions of his ties to Trump
	Pennsylvania teen recounts being sucked into drain pipe
	Pennsylvania teen survives being sucked into storm drain
	Trump pushes back against critics of his immigration policy
	Thousands of whiskey barrels crash in collapse



60 РНОТОS

Border children: Immigrant families in crisis

"initially lax in its security, often speaking about highly sensitive material on open lines."

The cable cited evidence that the Syrian intelligence service was aware of the connection between the London exile group and the Democracy Council in Los Angeles. As a result, embassy officials fretted that the entire Syria assistance program had been compromised.

"Reporting in other channels suggest the Syrian [Mukhabarat] may already have penetrated the MJD and is using the MJD contacts to track U.S. democracy programming," the cable stated. "If the [Syrian government] does know, but has chosen not to intervene openly, it raises the possibility that the [government] may be mounting a campaign to entrap democracy activists."

The Washington Post. All rights reserved.

Popular On CBS News f Share / ♥ Tweet / ७ Reddit / F Flipboard / @ Email Hard Rock casino's 30-foot Community Guidelines & FAQ guitar sign includes giant typo **30226** views Sponsored Links Disturbing news costs U.S. The Incredible 200-Step Handmade Cowboy Boot companies \$43.6 million every minute **Tecovas Handmade Boots** 24569 views You Should Never Shop Online Without Using This Trick - Here's Why Crying girl in iconic image was RetailMeNot Extension never separated from mother, ICE says **20190** *views* 3 Ways Your Dog Asks For Help Dr. Marty Cops "can no longer confirm" abduction of girl missing after grandfather shot **20144** *views* DNA test solves mystery of wolf-like creature shot in Montana Trump throws wrench in GOP immigration push **13096** views Huge python eats woman checking her vegetable garden New Fire TV App Sponsored Links New Fire TV App Two Sisters. Two DNA Tests. Two Different Results.

CBS Interactive Follow Us CBSNews.com Site Map Privacy Policy Facebook Help Ad Choice Twitter Contact Us Terms of Use RSS Search Email Newsletters **CBS** Bios Mobile User Agreement Careers About CBS YouTube CBS News Radio CBSi Careers Advertise Internships Closed Captioning **CBS** Local

Copyright © 2018 CBS Interactive Inc.

Development Programs

CBS News Store

10 Cars That Impressed Us the Most in 2017

Kelley Blue Book